RECENSION! Nya Doom är en actionkäftsmäll som får oss att tjuta av nostalgiglädje
Efter närmare tolv års frånvaro har det äntligen blivit dags att stifta bekantskap med Doom igen. Och sällan har vi upplevt lika intensiv action som här.
Av Anders Wollner
M3
Som så många andra genrer i spelvärlden har fps-spelen blivit allt mer avancerade. Från att ha börjat som simpla actionhistorier där det mest gick ut på att ha ihjäl alla monster har utvecklingen gått mot realistiska actionäventyr, där utmaningen puttats undan till förmån för scriptade sekvenser och historieberättande.
Lyckligtvis för oss retrorävar har fler och fler fps-spel med den äldre skolans design börjat hitta ut. Exempelvis fick vi härom året stifta bekantskap med en lysande nytolkning av Wolfenstein 3D från svenska Machine Games – ett spel som visade att det går alldeles utmärkt att blicka bakåt utan att det för den sakens skull känns föråldrat. Fullt ös från början till slut Jätten när vi snackar klassiska fps-lir är naturligtvis Doom och när nu Id Software efter nära tolv års uppehåll släpper den fjärde delen i serien gör de sitt bästa för att hylla sitt förflutna. Där spel som Call of Duty och Half Life ägnar timmar åt att försöka sätta stämning genom dialoger och handling är det här fullt ös redan från inledningssekvensen – och under kampanjens drygt 13 timmar kan antalet lugna minuter räknas på ena handen. Handlingen går att sammanfatta i en mening: helvetets portar är öppna, dags att döda alla fiender!
Precis som originalet gör Doom anno 2016 med andra ord aldrig någon hemlighet av att det i första hand vill underhålla oss med brutal action och feta vapen.
Fenomenala strider
Fungerar då den här typen av speldesign även i dag? Jodå, Doom briljerar verkligen under sina många intensiva stunder. Här ackompanjeras striderna av ett tungt hårdrockssound, fiender väller in från alla möjliga håll och när du tror dig ha klarat av det värsta skruvas tempot upp ytterligare ett steg. För att överleva behöver du inte bara lära dig att bemästra de många vapen Doom har att erbjuda, utan även hela tiden hålla dig i rörelse. Så snart du får kläm på den känsliga kontrollen kommer du dubbelhoppa mellan fiendehorderna, och planera nästa steg samtidigt som du drar hagelbrakaren i nyllet på en Imp.
Bland nyheterna i denna upplaga märks möjligheten att avrätta fiender från nära håll. När fiendernas hälsa börjar nå kritiska nivåer kommer de att börja lysa, och då kan du passa på att avsluta dem på diverse kreativa sätt. Ser man det negativt går det att hävda att det här är en tråkig anpassning till dagens actionspel, och något som gör Doom enklare än vad det behöver vara (bland annat tar du ingen skada under avrättningarna). Det må så vara, men samtidigt är det ett system som gör att striderna får välbehövlig variation – om inte annat ser det förbannat läckert ut. Samma sak genom hela spelet Ironiskt nog dras Doom även ner av sin bakåtsträvande design. Upplägget bygger nämligen uteslutande på att du behöver ha ihjäl x fiender i ett rum för att ta dig vidare till nästa, och även om striderna är grymt underhållande blir designen efter några timmar lite väl enahanda. Det är inte först förrän mot slutet, när ett antal bossfighter introduceras, som konceptet varieras. De är å andra sidan otroligt välgjorda men alldeles för få.
För att gnälla ytterligare är det främst i kampanjen som Doom imponerar. Onlineläget är en blandning mellan det supersnabba Quake och det lite långsammare i Call of Duty – utan att vara lika galet som det förstnämnda eller lika polerat som det sistnämnda. Samma mekanik som får striderna i kampanjen att kännas både välregisserade och frenetiska blir här helt enkelt lite intetsägande. Med det sagt är det fortfarande underhållande att panga på mänskligt motstånd, bara inte fullt lika mycket som hos de tyngsta konkurrenterna.
Träffar precis rätt
Men det är onödigt att vara för hård mot Doom. Det här är en titel som spelar på dina retrosträngar på precis rätt sätt. Nivåerna är proppfulla med hemligheter och fans av de äldre titlarna i serien kommer tjuta av nostalgiglädje åt hur bekant, men samtidigt nytt, allt ser ut. Id Software har inte bara förpackat det klassiska konceptet i en snyggare kostym, utvecklaren lyckas även få serien att kännas relevant igen.
Hatten av.
Doom
Genre: Action Lansering: 13 maj Plattform: Pc, Playstation 4, Xbox One Testad plattform: Playstation 4
Underbara strider. Många hemligheter. 60 bilder per sekund!
Blir lite enformigt mot slutet. Onlineläget rubbar inte toppkonkurrenterna. Varför så få bossar?