Det känns som det var år sedan som Google Glass kändes som framtiden. I januari 2015 slutade företaget att producera den en gång hajpade prototypen av sina smartglasögon och en ny version har ännu inte presenterats. Men nu tror i vilket fall sociala medieappen Snapchat att världen är redo för ett par filmande och fotande glasögon.
Den populära tjänsten släpper nu sin första hårdvara i form av Spectacles, som inte är ett en full smartphone så mycket som ett tillbehör designat att filma tiosekunders videos, fota och stajla ansiktet, skriver The Wall Street Journal.
Glasögonen har en fish-eye-lins som kan filma i 115 graders vinkel, vilket liknar måttet för ett ögas naturliga synfält. Användaren trycker på en knapp på glasögonen och ett ljus visar omgivningen att glasögonen spelar in. Materialet läggs sedan automatiskt till Snapchat.
Glasögonen planeras att släppas i oktober och priset är satt till 130 dollar (cirka 1100 kronor). I samma veva kommer företaget Snapchat även att byta namn till Snap Inc.