På Ceatec en knapp timme utanför centrala Tokyo är ingenting sig likt. Mässan har flera gånger beskrivits som en slags japansk motsvarighet till IFA och CES, där diverse galna projekt trängts med mer traditionell hemelektronik. Årets upplaga har gjort en ordentlig u-sväng, och handlar istället uteslutande om internet of things, eller sakernas internet som det oftast kallas för i Sverige.
För oss konsumenter är frågorna desamma som de varit länge nu: Behöver vi vara oroliga när Lenovo och Panasonic snart har nästlat sig in i varenda hörn av hemmet och därmed vet mer om oss än vad vi själva gör? Och hur ska egentligen alla dessa system, från så många olika tillverkare, kunna fungera tillsammans?
Får vi tro det som visas upp på Ceatec är det här är ett område som fullständigt kommer att ta över våra hem de kommande åren. Här finns nämligen inte bara en uppsjö av gulliga robotar som läser upp din mail, utan även spisar som sköter sig helt automatiskt, kylar som anpassar temperaturen efter dina vinflaskor och avancerade system som fixar din tvätt – inklusive att vika ihop den åt dig.
Det slutar naturligtvis inte där. AI:n vill in i dina glasögon, ditt badrum (smarta speglar läser av ditt bmi på en sekund) och till och med utanför ditt fönster (ja, det finns en fönsterputsarrobot här). Och skulle du vilja röra på dig är det bara att ta en match mot en pingisrobot, som anpassar sin spelstil efter hur duktig du är.
Mycket av det som visas på Ceatec befinner sig i prototypstadiet, och lär i bästa fall hitta ut på marknaden om ett par år. Men teknikjättarnas satsning på det smarta hemmet är ändå väldigt tydlig – och givetvis helt självklar. För lyckas de väl ta sig in i ditt vardagsrum är det ju stor chans att du väljer samma tillverkare även när du ska göra köket eller tvättstugan smartare.
Ceatec kittlar nyfikenheten inför framtiden, men vi kan inte påstå att vi blivit mycket klokare.