Mercedes E-klass All-Terrain: En lyxbil för tuffa tag
Nu ger sig Mercedes in på marknaden för kombimodeller med offroad-ambitioner. M3 har testat nya E-klass All-Terrain, och det är en riktigt trevlig bekantskap.
Trenden är tydlig, nu ska bilarna höjas och utrustas med svarta plastskydd. Praktiskt för en del, för andra mest en utseendegrej som signalerar att “jag tar mig fram överallt – om jag måste”. Och ett sätt för biltillverkarna att tjäna en extra slant samtidigt som man breddar modellutbudet ytterligare.
Vi testade nyligen vanliga E-klass som vi hyllade stort för dess komfort, och fantastiska förarhjälpmedel, och visst känner vi igen oss i All-Terrain-versionen även om testbilen är lite mer avskalad på extrautrustning. Den här bilen har dock helt klart fått lite kaxigare attityd utseendemässigt, och den är 29 mm högre än vanliga E-klass. Men den justerar även höjden utifrån vilket körprogram du väljer.
Vi åker ut på landet och provar bilen i tuff terräng med riktigt gropiga grusvägar och även off-road. När vi väljer All-Terrain-läget höjs bilen till närmare 16 centimeter över marken, vilket inte är jättehögt jämfört med exempelvis Volvos Cross Countrymodeller. Men så fort vi överskrider 35 km/h sänks bilen samtidigt som ett varningspip meddelar oss detta. På grusvägar av skiftande kvalitet blir det en hel del pipande och det hade varit önskvärt att kunna ställa bilen i permanent högt läge. 4 Matic innebär permanent fyrhjulsdrift med fördelningen 45-55 procent framaxal – bakaxel, och det borgar för bra framkomlighet när snöovändret slår till eller om du behöver upp för den där leriga branta grusbacken när du åker till sommarstället. Vi har inga problem med framkomligheten när vi testar bilen, men vi är lite försiktiga då det sitter 20-tummare på bilen. Inte den optimala kombinationen om du vill köra offroad…
Det här är annars en riktigt bekväm kombi med fantastiska stolar och riktigt låg ljudnivå i kupén under körning. Bortsett från att vi har lite svårt med Mercedes säregna lösning att placera reglaget för vindrutetorkarna på ett vred vänster om ratten, på grund av lösningen med rattväxel, har vi inte mycket att anmärka på när det gäller handhavandet och hur vi kommer åt alla funktioner och förarhjälpmedel bilen bjuder på. Mer om dessa funktioner och hjälpmedel som finns tillgängliga i nya E-klass hittar du i vårt tidigare test här.
Det finns en del konkurrenter i det här segmentet, Volvo V90 Cross Country ligger i samma prisklass men kommer inte riktigt upp i samma kvalitetskänsla. Passat Alltrack är lite billigare, liksom Subaru Outback. En annan tung konkurrent är Audi A6 Allroad Quattro.
Omdöme
Har du behov av att ta dig fram på dåliga skogsvägar, eller vill du bara vara säker på att inte köra fast när snöstormen slagit till? Samtidigt som du inte vill göra avkall på komfort, säkerhetsfunktioner och kvalitetskänsla när du ligger och bränner mil på motorvägen? Ja, då är Mercedes E-klass All-Terrain svårslagen. Men den kostar också en hel del, framför allt om du vill plocka på lite extrautrustning.
Fakta Mercedes E220 d Kombi All-Terrain
Tillverkare: Mercedes Pris från: 469 900 kronor Motor: 4-cylindrig diesel, 1, 95 liter Drivning: 4-hjulsdrift Växellåda: 9-stegs automat Max motoreffekt: 194 hk vid 3 800 v/min Max vridmoment: 400 Nm vid 1 600-2 800 v/min Prestanda: 0-100 km/h, 8 sek. Toppfart 231 km/h Förbrukning (Enl. tillverkaren.): 5,2 l/100 km blandad körning Markfri gång: 15,6 cm Vändradie 11,9 m
Komforten Säkerhet och förarhjälpmedel Mycket rymlig Låg bränsleförbrukning Priset Lite snål markfri gång
Mitt jobb som chefredaktör är att se till att innehållet vi producerar håller högsta möjliga kvalitet. Kontakta mig om du har frågor eller synpunkter på det vi publicerar!