I flygplan har man sedan länge använt fly-by-wire vilket innebär att det inte finns någon fysisk kontakt mellan pilotens kontroller och roder. Detta innebär att man slipper vajrar och liknande för att koppla ihop kontrollerna som till exempel gasreglaget till motorerna.
Det kommer dröja innan vi får se detta i Sverige, och vän av ordning frågar sig givetvis vad som händer om elektroniken dör i en omkörning på motorvägen. Det frågar vi oss också, men tekniken går framåt och en bromskabel kan också gå av.
https://www.alps.co.jp/e/press/new2004/0426_e.htm
För bilar är det dock ännu inte tillåtet i Sverige att använda sig av drive-by-wire som skulle innebära att bilarna kan göras lättare och mer “intelligenta” genom att till exempel förhindra förväxling av gas och broms i paniksituationer. I dag måste det vara en fysisk koppling som gör att man kan bromsa och svänga även om elektroniken går sönder eller motorn stängs av. Visst finns det servostyrning och -bromsning som hjälper till, men du kan alltid bromsa och svänga när elektroniken och motorn är avslagen även om det går tyngre.
Japanska Alps kommer dock på Alps Show 2004 i Tokyo den 26 maj att visa upp deras senaste utveckling vad gäller drive-by-wire-system för bilar.
Eftersom systemet innebär att det inte finns någon fysisk kontakt med hjulen kommer heller inte vägunderlag och dylikt kännas i ratten som det gör i en vanlig bil. Därför anammar de Force Feedback-teknik som gör att ojämnheter förmedlas till föraren, men också saker som att gaspedalen blir tyngre i en uppförsbacke och varningar om avståndet till framförvarande bilen blir för kort.
Mer information finns på
https://www.alps.co.jp/e/press/new2004/0426_e.htm