Jag var ganska sen med att ta steget över till widescreen. Eftersom jag slog till på en (dyr) 33-tums 4:3-tv strax innan dvd-boomen, en tv som jag dessutom fick kosta på ett par tusenlappar i reparationer, hamnade jag i ett tråkigt dödläge.
Sony har i alla fall fattat att vi vill kunna filma i bredbildsformat utan att täcka över en tredjedel av bilden med svarta fält och förlora i bildkvalitet. Fler dv-kameratillverkare har nu hakat på med modeller som kan filma i anamorfiskt 16:9-format, men de har tagit god tid på sig. För handen på hjärtat, hur kul är det att sitta och klippa till semester-dvd:n i Adobe Premiere, i sunkigt 4:3-format?
mikael.lindkvist@idg.se
En 32-tums widescreen-tv gav inte större bildyta (vilket jag absolut ville ha) medan nästa steg upp kostade skjortan. Till sist blev det i alla fall en projektor, och numera skulle jag aldrig kunna tänka mig att se en dvd-rulle i inzoomat 4:3-format.
Men den senaste tiden har allt fler filmer släppts i 2,35:1-format, det vill säga ännu bredare bild än 16:9, och då var man där igen. Zooma upp och klipp bort eller leva med svarta sorgkanter (mörkgrå på min projektorduk).
Visst är det mäktigt med extremt bred bild i maffiga krigsscener, men det vore trevligt med en standard. Samtidigt händer det att jag vill se ett och annat tv-program på projektorduken, och här dominerar som bekant fortfarande 4:3. Varför kan inte hockey och fotboll börja sändas i 16:9-format, eller all annan sport för den delen? Tänk dig vilken matchöversikt du skulle få!
Mikael Lindkvist
mikael.lindkvist@idg.se