Är du under 20 år? Grattis, då tillhör du de som kallas ”The fun loving youth” …de där som älskar att ha roligt och som köper tekniska prylar därför att de är så himla skojiga. Det är i alla fall den bild Sony Ericssons marknadsföringsnissar har av ungdomen. Philips marknadsanalytiker bidrar med en lite mer kryptisk beskrivning. De hävdar att du och dina jämnåriga polare tillhör ”the cut and paste generation”. Jojo.
”Hm, det här är väl en ganska meningslös grej” tycker kanske någon i ledningsgruppen hos Philips och får svaret att den där den är gjord för klipp- och klistra-generationen.
Anders Engström
Nyhetsredaktör, M3
Gemensamt för flosklerna är att de knappast är påhittade av ungdomar själva. De är nog många gånger ett försök att ringa in och beskriva en målgrupp som de som gör produkterna själva inte tillhör. Eller kanske framför allt ett försök att motivera produkterna för sig själva.
”Hm, det här är väl en ganska meningslös grej” tycker kanske någon i ledningsgruppen hos Philips och får svaret att den där den är gjord för klipp- och klistra-generationen.
Lustigt nog är det också oftast den unga målgruppen som får äran att bära sådana här käcka etiketter. När det talas om en mer vuxen målgrupp är det affärsmännen det snackas om. De där som med pannan i djupa veck tar produkten på fullaste allvar. De där som använder en pryl för att spara tid, till skillnad från de ansvarslösa ungdomarna som använde den för att döda densamma.
Varför hittar inte marknadsföringsnissarna på en kategori där jag och andra seriösa ”funloving”-trettioåringar passar in? Och varför lyfter ingen fram 40-talisterna, den absolut största konsumentgruppen i samhället? Det är ju de som sitter på stålarna och som i viss mån finansierar klipp- och klistra generationens lättsamma nycker. Vad sägs om etiketten: ”old and bald with lots of gold”?
Nyhetsredaktör, M3