Det är den koreanska tidningen Chosun som rapporterar om företagets reklamstrategi och citerar en källa från Iriver som säger:
– Det går inte att komma bort ifrån att mediaspelaren kommer att användas för att titta på porr. Jag tror att det var de kunderna vi vände oss till när vi anlitade en porrstjärna.
– Män är den primära målgruppen för de flesta prylar, vi försökte hitta en ”artist” som män lätt kunde känna igen, och vi valde Jenna Jameson. Något annat låg inte bakom beslutet.
– Ärligt talat känns det ganska osmakligt och oseriöst att använda sig av en porrstjärna i sån här annonsering, men Amerika är ju en helt annan marknad. Det kanske funkar där.
Av Daniel Sjöholm
– Det går inte att komma bort ifrån att mediaspelaren kommer att användas för att titta på porr. Jag tror att det var de kunderna vi vände oss till när vi anlitade en porrstjärna.
Annonsen har använts i USA under lanseringen av Irivers portabla mediaspelare förra året. Ytterligare en källa inom bolaget berättar:
– Män är den primära målgruppen för de flesta prylar, vi försökte hitta en ”artist” som män lätt kunde känna igen, och vi valde Jenna Jameson. Något annat låg inte bakom beslutet.
Christopher Cameron på svenska Iriver berättar att det aldrig var aktuellt att köra annonsen i Sverige:
– Ärligt talat känns det ganska osmakligt och oseriöst att använda sig av en porrstjärna i sån här annonsering, men Amerika är ju en helt annan marknad. Det kanske funkar där.
Av Daniel Sjöholm